Αντίθετη η ΕΛΜΕ Ιωαννίνων στα Πρότυπα – Πειραματικά
Ανακοίνωση για τα Πρότυπα σχολεία εξέδωσε η ΕΛΜΕ Ιωαννίνων στην οποία παραθέτει τέσσερα σημεία εκφράζοντας την αντίθεσή της με την λειτουργία του συγκεκριμένου θεσμού. Η ΕΛΜΕ αναφέρει τα εξής:
“1. Η μέχρι τώρα λειτουργία των πειραματικών σχολείων δεν ανταποκρίθηκε στους στόχους τους. Είναι απαραίτητο να ανασυγκροτηθούν, συνδεμένα με τα πανεπιστήμια, ούτως ώστε να ανταποκριθούν στις σημερινές ανάγκες της εκπαιδευτικής έρευνας και της εφαρμογής της.
2. Η αναβίωση του θεσμού των προτύπων και του ιδεολογικού μανδύα με τον οποίο επενδύεται είναι πολύ ανησυχητική. Με βάση τις εισαγωγικές εξετάσεις, θα φοιτούν σ’αυτά παιδιά συγκεκριμένου κοινωνικού και ταξικού περιβάλλοντος, μιας και είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι οι υψηλές σχολικές επιδόσεις είναι απόλυτα συνδεμένες με το κοινωνικό και ταξικό περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί. Για μας είναι ξεκάθαρο ότι η κοινωνία μας δε χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά αναβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου. Σε αντίθεση με τη λογική των “σχολείων των αρίστων”, πιστεύουμε πως, αν είναι να πέσει κάπου ιδιαίτερο βάρος, αυτό πρέπει να είναι στα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, εκεί που οι μαθητές/ριες έχουν μειωμένες ευκαιρίες για μόρφωση, και συχνά οδηγούνται εκτός σχολείου ή στη “λύση” της “κατάρτισης”.
3. Οι όροι «πειραματικό» και «πρότυπο», που συνυπάρχουν στον τίτλο του προωθούμενου σχολείου, στην πραγματικότητα αλληλοαναιρούνται. Ενώ ο στόχος του σχολείου αυτού είναι η πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων, μεθόδων, εκπαιδευτικού υλικού κλπ, που παραπέμπει σε πειραματικά σχολεία, προβλέπει ταυτόχρονα ότι θα φοιτούν σε αυτό οι «άριστοι», άρα θα λειτουργεί ως πρότυπο. Όμως στα πρότυπα σχολεία δεν είναι δυνατό να δοκιμάζονται νέες μέθοδοι, αφού αυτό προϋποθέτει μαθητές που δεν απέχουν πολύ από το μέσο όρο του συνόλου των μαθητών της χώρας. Από την άλλη, οι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές που θα ασκούνται στα σχολεία αυτά επιβάλλεται να παρακολουθούν διδασκαλίες με εφαρμογή πρωτοποριακών μεθόδων σε όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών, σε πραγματικές και όχι «εργαστηριακές» συνθήκες.
4. Ιδιαίτερη ανησυχία μας προκαλεί το γεγονός ότι στα πρότυπα-πειραματικά σχολεία υλοποιήθηκε όλο το θεσμικό πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης/αξιολόγησης καθώς και της λεγόμενης “επιχειρηματικότητας/καινοτομίας”, αποτυπώνοντας στις σημερινές συνθήκες μια συντηρητική στροφή που λογοδοτεί στις μνημονιακές δεσμεύσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ. Η εξέλιξη αυτή δείχνει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ποιους ακριβώς “πειραματισμούς” επιθυμεί και προωθεί η κυβέρνηση στα συγκεκριμένα σχολεία… Τα παραπάνω στοιχειοθετούν ικανούς λόγους να είμαστε αντίθετοι με τη λειτουργία των υπαρκτών και την ίδρυση νέων “πρότυπων- πειραματικών” σχολείων.